Povești care durează 30 de secunde și costă milioane de dolari

Deschid blogul în 2015 cu cel mai așteptat moment din advertisingul începutului de an: Super Bowl — momentul în care milioane de spectatori urmăresc cele mai bune echipe de fotbal american și sunt întrerupți de cea mai scumpă publicitate de pe planetă.

Motivul pentru care vreau să fac o tradiție din a posta reclamele pe blogul meu este pentru că au o foarte mare legătură cu arta de a spune povești.

Majoritatea reclamelor sunt tipice americanilor, însă câteva dintre ele au șansa să transceadă generații și culturi pentru că au mesaj universal, iar brandul este lăsat în plan secund, cumva este un susținător al poveștilor, nu un subiect ce trebuie să apară în fiecare secundă a reclamei.

Recunosc, mi-a fost greu să aleg cea mai bună dintre cele bune însă, vă las mai jos un top 10 al preferatelor mele, fără a avea o ordine anume.

Lista completă, cu 63 de reclame, este aranjată frumos într-un playlist pe youtube.

Cățelul drăgălaș câștigă din nou // Budweiser

Poveștile sunt cu atât mai frumoase cu cât sunt mai umane. Un îngrijitor de cai își pierde cățelul, iar regăsirea se datorează relației puternice dintre armăsari și micul labrador.

Ideile noi sunt greu de acceptat // BMW

Mergând pe un principiu general valabil—inovația este mereu primită cu reticență— BMW ilustrează reacția la noul i3 (prima mașină full electric a brandului), făcând o analogie cu apariția emailului și a simbolului @.

Ca o fată // Always

Față de fiasco-ul românesc al brandului Always în materie de reclame (Oana Cuzino și vata, țineți minte), americanii prezintă cum un stereotip a devenit o insultă, iar asta se întâmplă, în general, când avem prejudecăți, de orice natură.

100 de ani // Dodge

Înțelepciunea nu a apare peste noapte, ci necesită timp pentru a lua ființă. La fel cum o mașină are o istorie de centenar, la fel și oamenii sunt cărți cu o istorie ce așteaptă să fie împărtășită.

Cea mai grea meserie: a fi părinte // Toyota

Mulți dintre masculii feroce ai epocii noastre nici nu concep să fie tată de fată, însă tocmai asta s-ar putea să fie cea mai clară dovadă a capacității de a fi bărbat.

Împuternicirea oamenilor // Microsoft

După cum mă știți, relația mea cu Microsoft este una distantă, însă, la nivel de brand și cum aleg să se poziționeze de câțiva ani încoace mă fac să îmi întorc privirea spre ei. Susțin abordarea de brand, dar în continuare aștept inovația tehnologică.

O reclamă cu lipici // Loctite

M-a amuzat maxim abordarea și versurile „If you make a thing or break a thing/There's no problem” mi-au confirmat că este prea zen ca să nu ajungă în top.

Despre călătorie, nu despre mașină // Jeep

Dincolo de brandul mașinii pe care o ai în călătoria ta prin lume, contează însăși călătoria.

Bărbați cărora le pasă // Dove Men+Care

Încă de mici, copiii au nevoie de o figură paternă în jurul lor, iar nimic nu poate fi mai bărbătesc decât să fii alături de un pui de om care devine adult în toată firea.

Violența dispare doar dacă ascultăm // No More

Poate una dintre cele mai greu de cuantificat și prezentat statistic probleme ale lumii moderne este violența în familie/violența împotriva femeilor. Reclama asta este dovada că atunci când aștepți o secundă în plus și asculți, poți trece dincolo de evident pentru a înțelege problema.

Bonus (doar pentru bărbați)

Dacă tot am încheiat topul personal cu o reclamă despre violența împotriva femeii, bonusurile se adresează direct bărbaților.

Vă invit să vă inspirați din prima reclamă pentru a găsi următorul cadou pentru domnișoara sau doamna de lângă voi, iar a doua să vă motiveze să alegeți întotdeauna naturalețea.