Ce se întâmplă? Samsung vrea să nu fim productivi

În general, oamenii știu că sunt un mic evanghelist Apple și profit de fiecare ocazie să folosesc compania lui Steve Jobs ca exemplu relevant de design, marketing, branding etc., iar asta o fac cu drag și fără vreo cotă parte din profitul lor.

În antiteză, de cele mai multe ori, folosesc exemple de la Microsoft pentru categoria „așa nu”, însă nu sunt neapărat anti-Microsoft, ci pur și simplu pro-Apple, ba chiar îmi place și Canonical cu al lor Ubuntu, dacă vine vorba de sisteme de operare — pe scurt, nu sunt „rasist tehnologic”, ci caut să susțin companiile care produc valoare cu adevărat.

Cu Samsung încă n-aveam nimic serios, adică nu m-au călcat suficient pe nervi încât să mă pornesc vreodată împotriva lor, dar când am dat peste reclama asta, m-am aprins.

iPhone/iPad Apple vs. telefoane/phablete/tablete Samsung nu este o luptă care să aibă vreo relevanță în argumentarea ce urmează, ci vreau să demonstrez, pe puncte, din punct de vedere al unui designer minimalist, că Samsung ne vrea bolnavi și neproductivi.

Te invit să urmărești reclama de la Samsung și apoi, pe cea de la Apple (am ales o reclamă de la Apple care are ca subiect același produs, tableta, însă pe canalul lor de youtube sunt și mai multe reclame care demonstrează abordarea complet diferită de cea a Samsung)

Proba #1 - Titlul
Încă din titlu ne dăm seama că la Samsung apare o problemă: multitaskingul (realizarea mai multor sarcini în același timp).

O mică punere în context: din ce în ce mai prezent în viața cotidiană, multitaskingul a devenit subiect de studiu științific (articol 1, articol 2, articol 3) și s-a concluzionat, cel puțin pentru moment, că este un lucru care ne face rău.

Oamenii nu au fost construiți pentru a face mai multe lucruri în același timp. Fie că vâna în preistorie, fie că lucra la birou, omul este capabil să se concentreze asupra unui singur subiect la un anumit moment dat. De altfel, omul poate face un milion de alte lucruri în paralel însă ceva va crăpa: capul său sau vreuna din sarcini. Să mai vorbesc și de cum apare stresul?

Deci Samsung ne spune că este perfect în regulă să ne chinuim creierul cu mai multe activități în același timp, ba chiar să începem de la vârste fragede, cu copii noștri — aspect ce ne duce la a doua probă, dar mai rămâi un moment aici —, însă Apple vorbește despre „Viața pe iPad”, adică cum ne-a fost schimbat tabletele comportamentul și cum să le integrăm în viața noastră pentru a ne crește productivitatea și a ne îmbunătăți rezultatele.

Proba #2 - Copilul
Iertată să-mi fie prima judecată, însă: dintre toți copiii pe care i-au avut la casting, blondinul ăsta care se uită dubios încă din primul cadru a fost cea mai bună opțiune? (Nu mă înțelege greșit, sunt complet de acord că nu toți suntem perfecți, am defectele mele și mi le accept, la fel și pe ale altora, dar când faci orice alegere, din advertising, design sau orice altă meserie, ceea ce prezinți trebuie să fie relevant mesajului, deci un copil cu o privire normală mi s-ar fi părut mai potrivit).

Apoi, vrem oare să ne creștem copii pe tablete încă de la vârste care se măsoară în luni?

Am găsit câteva argumente științifice conform cărora copiii și tablete sunt o combinație nesănătoasă (articol 1, articol 2, articol 3), dar Samsung ne spune că micul dejun se va desfășura în liniște cu tableta pornită.

Există și studii care susțin că tabletele sunt benefice pentru copii, mai ales pentru autiști, însă nu acesta subiectul articolului meu.

În reclama Apple de mai sus (sunt altele, nu la iPad în mod special, în care apar mai des sau mai mulți copii), copiii apar pentru puțin timp, iar momentele în care apar sunt cele în care ei se joacă sau experimentează o lume augmentată, plus că vârsta lor este ceva mai ridicată și o tabletă nu mai are o influență așa mare asupra lor — argumentele copii+tablete sunt deopotrivă pentru și împotrivă însă ideea generală în care eu cred este că tinerii sănătătoși se formează prin relații naturale, iar de aici începe proba #3.

Proba #3 - Relația copiilor cu tehnologia și a oamenilor între ei
Dacă americanii ne-au dat cerealele cu care să ne îndulcim copiii, dimineața, la micul dejun, au venit coreenii și ne-au adus tableta cu care tatăl își poate urmări liniștit pariurile sportive (sau ce-or fi rezultatele alea), iar copilul poate urmări un desen animat în același timp cu el.

În articolele de la Proba #2 sunt și câteva referiri la subiectul ăsta, ba chiar într-unul dintre ele, o mamă vorbește despre cum își liniștește cei doi copii punându-le sub nas câte un iPad.

Aici nu iau apărarea niciunui brand pentru modificările comportamentale pe care le-a adus în viața noastră odată cu introducerea tabletelor, însă acuz Samsung pentru că susține un astfel de comportament.

Cred că, mai mult ca oricând, trebuie să ne ținem copiii aproape și să le oferim dragostea pe care nicio aplicație (No, there's no app for that), oricât de șmecheră și de colorată sau sonoră, nu le-o poate oferi.

Apoi, mai este vorba și de relația dintre oameni. Dacă am discutat de felul în care se dezvoltă copiii când interacționează cu un ecran, cum pot aceștia să dezvolte emoții și experiențe de viață dacă nu au părinți care să-l ghideze?

Și au nevoie să gândească independent de un device. „Au nevoie să fie capabili să exploreze propria imaginație. Să fie capabili să se adune singuri și să știe cine sunt. Pentru ca într-o zi să poată forma o relație cu o altă persoană fără a se panica de faptul că sunt singuri”, a mai spus ea. „Dacă nu îți înveți copiii să fie singuri, ei vor ști să fie doar singuratici.”
Ms. Turkle, The Child, the Tablet and the Developing Mind
By NICK BILTON, New York Times (tradus personală)

Samsung interpune tableta într-o relație fără nicio problemă și consideră normalitate triada om-tabletă-om, însă Apple are grijă să ne transmită că, da, iPad-urile sunt parte din viața noastră, însă sunt acolo să te ajute, nu să intervină în relațiile de zi cu zi, ci doar să susțină orice inițiativă pe care o ai pentru a te duce mai departe.

Concluzie
Da, sunt produse diferite cu avantaje și dezavantaje, iar alegerea este a consumatorului,
însă o reclamă care spune că a-mi liniști copilul cu o tabletă și că a fi disperat pentru niște rezultate nenorocite încă de la micul dejun nu mă convinge să cumpăr vreodată un asemenea produs, ba mai mult, mă va face să-mi scadă încrederea în brandul respectiv.

Vreau să cred că misiunea tehnologiei, indiferent de brandul pe care îl are atașat, este să ne facă viața mai bună, să fie responsabilă cu mediul, să ne ajute să visăm mai mult și să ne înlesnească atingerea acelor idealuri, nicidecum să fie un părinte surogat.

Tu ce părere ai despre abordarea Samsung?